سرخط خبرها

قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته

  • کد خبر: ۲۲۳۹۴۵
  • ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
کارشناس برنامه مراقبت مالاریا معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هدف نهایی حذف مالاریا است که در افق سال ۱۴۰۴ قطع انتقال محلی بیماری است که محقق خواهد شد.

محمد حسن مسعودی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز در خصوص شیوع مالاریا در کشور، اظهار کرد: هم‌اکنون بیماری مالاریا یکی از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های عفونی در جهان است که هرساله میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیشتر کشور ما به ویژه خراسان رضوی از مناطق پاک هستند. در کشور ما برنامه‌ای برای حذف مالاریا در حال اجرا است که از سال ۸۸ آغاز شده و تا کنون ادامه داشته است. نا گفته نماند که برنامه موفقی بود و  تا سال ۱۴۰۰ نیز پیشرفت بسیار خوبی داشت، اما با توجه به تغییراتی که در نظام مراقبت بیماری و پاندمی کووید ۱۹ انجام شد وهمه ارائه خدمات بهداشتی در اختیار کووید ۱۹ قرار گرفت کمی نظام مراقبت را تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: از طرفی تغییرات آب و هوایی در سطح کشور برخی برنامه‌های ما را تحت‌الشعاع قرار داد که منطقه خراسان جزو مناطق پاک است. مناطق آلوده کشور مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان تحت الشعاع قرار داد به طوری که موارد مالاریا نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. در خراسان رضوی به دلیل مهاجرت افراد عادی، نیرو‌های نظامی و انتظامی، رانندگان ترانزیت و... از استان‌های مختلف، موارد وارده بیماری در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ افزایش یافته است به طوری که در سال ۱۴۰۱، ۱۰ مورد و در سال گذشته ۴۵ مورد وارده مالاریا شناسایی شد. مالاریا به صورت رایگان درمان می‌شود و دارو‌های آن به میزان کافی وجود دارد کما اینکه تعداد بیماران مذکور درمان شدند و امروز در صحت و سلامت هستند.

۳ میلیارد نفر در جهان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند

کارشناس برنامه مراقبت مالاریا معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه گفت: بیشترین نوع مالاریای موجود در کشور ما مالاریا ویواکس و فالسیپاروم است، با توجه به آمار سازمان جهانی بهداشت ۳ میلیارد نفر در جهان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند هم‌اکنون بیماری در ۹۹ کشور جهان وجود دارد و ۹۳ درصد موارد در کشور‌های آفریقایی، مالی، نیجر و نیجریه وجود دارد. تقریبا بیماری در سطح کشور ما در حال حذف است، اما طی سال‌های اخیر به ویژه سال ۱۴۰۲ کمی کشور را تحت شعاع قرار داد، اما هدف نهایی حذف مالاریا است که در افق سال ۱۴۰۴ قطع انتقال محلی بیماری است که محقق خواهد شد.

مسعودی ادامه داد: راهکار‌هایی نیز برای مقابله با این بیماری وجود دارد که در سطح کشور و خراسان رضوی درحال اجراست، در اولین گام دسترسی به خدمات تشخیصی فوری ارتقا پیدا کرد، دسترسی خدمات درمانی نیز در شرایط مطلوبی قرار گرفت و سایر اقداماتی که برای جلوگیری از انتقال آن، انجام شد.

وی در خصوص برنامه‌های کشور برای جلوگیری از انتقال مالاریا، اعلام کرد: برنامه کشوری مالاریا تحت عنوان برنامه «حذف مالاریا» است که قرار بود تا سال ۱۴۰۴ قطع انتقال محلی داشته باشیم و بناست که در سال ۱۴۰۴ محقق شود.

کارشناس برنامه مراقبت مالاریا، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تاثیر اتباع خارجی در انتقال بیماری مالاریا گفت: یکی از اهداف مهم ما الزامات مراقبت بیماری و مراقبت اتباع خارجی است به ویژه کشور‌هایی مثل افغانستان، پاکستان و کشور‌های آفریقایی است و تمام افرادی که وارد کشور می‌شوند از نظر مالاریا بررسی می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->